Formare profesională prin programul ERASMUS+

În perioada 06-18 august 2016, Asociația Alternative Educaționale Vrancea, în cadrul careia activez ca voluntar din 2013,  mi-a oferit oportunitatea  de a participa la cursul internaţional de formare Technology–Enhanced Learning, furnizor ETI Malta,  în cadrul proiectului de mobilitate“Alternative educationale prin utilizare TIC”finanțat prin programul Erasmus + (nr. de referință 2015-1-RO01-KA104-014389).

Erasmus+ este o componentă a Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii lansat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) şi se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, având ca scop îmbunătăţirea calităţii educaţiei şcolare  prin participarea acestora la stagii de formare continuă  în țări din Uniunea Europeană. Participarea la o mobilitate într-o altă ţară decât cea de provenienţă  asigură formarea unei imagini mai clare asupra educaţiei europene, schimbul de experiență, transferul de bune practici şi dezvoltă competenţele noi, cum ar fi,  spre exemplu, competența interculturală.

Participarea la mobilitățile ERASMUS+ este determinată de următoarele aspecte: asigură dezvoltarea  personală, profesională și socială prin dezvoltarea de competențe (cunoștințe, abilități, atitudini) într-un context internațional, precum și recunoașterea acestor competente; îmbunătățirea procesului de predare, formare și învățare a profesioniștilor din domeniile educație, formare și tineret; învățarea sau aprofundarea unor limbi străine (creșterea competențelor lingvistice); interacțiunea cu alte  culturi, dezvoltând astfel sentimentul de apartenență la valorile europene și implicarea activă în comunitate;  crearea de conexiuni  între educația formală, nonformală și formarea profesională etc.
Cursul la care am participat, Technology–Enhanced Learning,  este furnizat  de către Executive Training Institute (ETI) din Malta, un furnizor de educaţie  de prestigiu a cărui activitate se desfășoară într-un centru de formare foarte modern.  Instituția pune la dispoziția clienților o gama diversă de cursuri  pentru profesori și pentru personalul care lucrează în domeniul educației. Activitatea de formare este realizată de traineri internaționali  cu experienţă în domeniul  formării adulților.

Proiectul ERASMUS+ Alternative educationale prin utilizare TIC” are un buget  de 12.500 de euro,  alocat pentru patru mobilități în Malta, respectiv în Spania. Participarea mea la acest curs, ca reprezentant al AAE Vrancea,  mi-a oferit oportunitatea de a prelua  teoria și exemplele de bună practică în valorificarea instrumentelor de social-media, de a-mi  îmbunătăţi competenţele profesionale, de a învăța  metode creative şi inovatoare de predare, de a interacționa  cu un furnizor de educaţie din străinătate şi cu participanţi din diferite culturi etc. La  acest stagiu de formare, în grupa noastră,  au participat 18  cadre didactice din 3 ţări europene, şi anume: România ( un grup de 6 persoane din  Iași si 4 persoane din Focșani),  Grecia și Polonia.

Obiectivele cursului au  răspuns  perfect  nevoilor mele actuale de dezvoltare profesională şi personală: dezvoltarea competențelor de utilizare a instrumentelor social-media, web 2.0,  de creare a produselor  media cu ajutorul noilor TIC și distribuirea acestora într-un spațiu online securizat, de integrare  a resurselor digitale în toate activitățile de formare a adulților (social-media, curation, web 2.0).

Am învățat astfel, pe parcursul a două săptămâni de training, să creez o rețea personală de învățare (Personal Learning Network) ce va facilita  implicarea în activități și proiecte ulterioare,dar și  colaborări și parteneriate cu specialiști și experți în domeniu la nivel european. Consider că participarea mea la acest stagiu reprezintă, în primul rând, o reuşită personală, dar şi un impuls pentru colegii mei  de a accesa aceste tipuri de formare profesională.

Toți participanţii din fiecare ţară au avut o şansă reală de a prezenta şi de a promova propriile valori culturale , tradițiile și obiceiurile specifice zonelor geografice din care proveneau,  precum şi particularităţile sistemului educaţional.

Pe de altă parte, am avut bucuria de a descoperi un spațiu cultural impresionant, Malta fiind o țară care conservă cu mândrie o istorie foarte bogată. Situat in centrul Mării Mediterane, arhipelagul maltez îmbină frumusețea naturala cu 7000 de ani de istorie. În 1530, când Cavalerii Ioaniți s-au așezat în Malta , nimeni nu ar fi putut bănui cum se va trasa destinul acestei insule  grație  acestui ordin religios și militar. Pentru Cavaleri,  Malta era poarta spre creștinătatea vestică și, pentru aproximativ  200 de ani,  ei au împodobit insula cu monumente care s-au conservat până astăzi.  Mdina, vechea capitală a insulei, este considerată una dintre cele mai frumoase cetăți medievale locuite din Europa. “Orașul tăcut”, așa cum este numit de localnici, e un veritabil labirint de străzi înguste și șerpuite prin care te-ai rătăci negreșit dacă nu te-ar însoți un ghid care povestește cu voce joasă istoria fiecărei biserici, mănăstiri sau a palatelor pe care le întâlnești la fiecare pas.

Maltezii, așa cum i-am cunoscut,  sunt oameni deschiși  și ospitalieri.   Vara, în fiecare weekend, este organizată câte o ”festa” cu artificii în diferite localităţi de pe insulă, iar casele, bisericile şi străzile sunt împodobite cu ghirlande, instalaţii de iluminat, tapiţerii cu motive religioase şi statui cu sfinţi. De altfel, la ferestrele caselor se văd  statui cu sfinţi, lumânări electrice şi flori, în semn de apreciere şi de exprimare a credinţei.  În perioada anterioară plecării în  Malta, ne-am documentat în legătură cu țara în care urma să se facă deplasarea într-un program special de pregărire culturală. Eram, așadar, informată în legătură cu frumusețea peisajelor, cu obiectivele turistice care trebuie vizitate, cu aspectele cultural care fac sin Malta un spațiu vizitat anual de peste 2 milioane de turiști. Vă mărturisesc însă că realitatea a depăsit cu mult așteptările mele!

Experiența a fost completată de întâlnirea cu cel care avea să fie trainerul nostru timp de 2 săptămâni – Douglas Matheson, scoțian de origine, Douglas, cu umorul lui tipic , a facut ca cele 6 ore de curs pe zi să fie o descoperire continuă. Foarte punctual – nu cunoștea ce înseamnă “sfertul academic”!- , foarte amabil, calm, jovial, spumos, inteligent reușea să facă cele mai interesante conexiuni între TIC si istoria Scoției, Maltei, muzică si film.

În final, aș spune că ceea ce regret este faptul că am descoperit destul de târziu aceste programe de formare prin ERASMUS+, dar le recomand tuturor colegilor să învețe să scrie proiecte, să aplice pentru stagii de formare în parteneriat cu instituții de învățământ din alte tări ale Uniunii Europene, fiindcă beneficiile vor fi nu doar în plan profesional, ci și în plan personal.